STEAM projektas „ALKANAS VIKŠRELIS“

    Šiuolaikiniai vaikai yra itin žingeidūs – jiems neužtenka tik išgirsti žodinį paaiškinimą apie daiktus, veiksmus ar procesus. Vaikams labai svarbu tai ir pamatyti, paliesti ir patirti. Mūsų vaikučiai jau nuo mažens yra apsupti teikiamomis gyvenimo įvairovėmis, tad laikui bėgant net paprasčiausios veiklos pateikimas turi būti naujas, įdomus, žavintis bei žadinantis vaikų smalsumą. Čia  padėti galime mes, suaugusieji,  parodydami vaikui kuo įvairesnių veiklų spektrą. STEAM – gamtos mokslus, technologijas, meną, inžineriją ir matematiką apjungianti veikla ne tik skatina vaikus tyrinėti, bet ir žadina jų motyvaciją. Galėdami patys dalyvauti veikloje ir tiesiogiai prie jos prisiliesti, vaikai geriau įsimena, įsisavina, analizuoja, mokosi bendrauti, išgirsti. Klausydamiesi, žiūrėdami ir atlikdami veiksmus, vaikai mokosi kalbėti.

    Tuo tikslu spalio 17-28 dienomis logopedė Sigita su „Riešutėlių“, „Girinukų“, „Kaštoniukų“ grupių ugdytiniais vykdė projektą  „Alkanas vikšrelis“. Įprastas kalbos ugdymo pratybas pavyko perkelti į naujas erdves (lauko, grupės, STEAM laboratoriją), paversti tyrinėjimų, eksperimentų, kūrybos laboratorija. STEAM veiklos „Alkanas vikšrelis“ vyko III etapais.

    I etape ugdytiniai stebėjo, klausėsi pasakos „Alkanas vikšrelis“, atsakė į klausimus. Įtvirtinome savaitės dienų pavadinimus, jų nuoseklumą. Lavinome regimąją atmintį, išvardindami, ką ir kokią savaitės dieną pragraužė vikšrelis. Iš spalvoto popieriaus kirpome obuolio, dviejų kriaušių, trijų slyvų, keturių braškių, penkių apelsinų trafaretus, kuruos kūrybiškai papuošėme. Taip lavinome ne tik smulkiąją motoriką, bet ir kalbos gramatinį taisyklingumą – gebėjimą derinti skaitvardį ir daiktavardį (vienas obuolys, dvi kriaušės, trys slyvos ir kt.). Naudodami natūralius vaisius, jų muliažus, trafaretus modeliavome pasaką ir stengėmės kiekvienas savarankiškai ją pasekti.  Projekto pabaigoje tai daugeliui ir pavyko! 

     II etapas skirtas kalbėjimui, aplinkos pažinimui tobulinti, smulkiajai motorikai lavinti. IT pagalba stebėjome vikšrus ir bandėme atkurti jų modelį, išvaizdą. Vaikai sužinojo daug įdomių faktų apie vikšrus:  Vikšras išsirita iš kiaušinio. Vikšro kūnas kirmėliškas, dažnai apaugęs šeriais, spygliais, dygliais. Drugelių vikšrai turi tik šešias tikras kojas, visos kitos – pagalbinės. Vikšrai valgo labai labai labai daug – nuo išsiritimo iki virtimo lėliuke vikšras gali padidėti net iki kelių šimtų kartų. Dauguma vikšrų turi šešias poras akių – tačiau nemato konkrečių vaizdų bei neskiria spalvų. Drugelio vikšrai neturi dantų, tačiau jų tvirto žandikaulio užtenka, kad galėtų sočiai ir laimingai gyventi. Stebėdami vikšrus ugdytiniai sėkmingai vartojo matematinius simbolius daiktų kiekiui žymėti, daiktų grupėms palyginti pagal kiekį (vienas, daug, mažai; vienas, du, trys, keturi, penki…). Vėliau vaikų laukė kūrybinis procesas – pa(si)gaminti  dirbtinių vikšrelių.  Prisirinkę įvairiausių lauko aikštynuose augančių medžių lapų, tobulinome gebėjimus tapatinti, grupuoti, klasifikuoti juos pagal formą, dydį, spalvą. Spėjome, kiek medžio lapų reikėtų sukonstruoti vikšrą ir vikšrelį? O tada  vėrėme pasirinktus  lapus ant iešmelių, piešėme vikšrelio galvytę, akis, šypsenėlę ar pavaizdavome kitokią vikšrelio nuotaiką (buvo ir rūškanų vikšrelių), kirpome. Vikšrelius ir jų galvytes lyginome pagal ilgį (ilgas-trumpas, ilgesnistrumpesnis, ilgiausias-trumpiausias, vienodi), storį (storas-plonas, storesnis-plonesnis, ploniausias-storiausias, vienodi), dydį (didelė-maža, didesnė-mažesnė; maža, didesnė, dar didesnė, dar didesnė,…didžiausia; didelė, mažesnė, dar mažesnė, dar mažesnė,… mažiausia). Sprendėme iš kokio medžio lapų vikšrelis ploniausias (beržo, liepos), storiausias (klevo). Kurie vikšrai ir vikšreliai tilps į vežimėlį? Gaminant vikšrus iš lapų, visiems teko gerokai pamiklinti pirštukus! Daug lengviau buvo  lipdyti vikšrelius bei juos projektuoti, kurti, panaudojant įvairias medžiagas (akmenukus, kaštonus, pupeles, Lego kaladėles, sagas, karoliukus ir kt.). Tobulinome gebėjimą matuoti „iš akies“, ir vaikams tai puikiai sekėsi! Projekto kulminacija buvo eksperimentas „Judantis vikšrelis“.   Vaikai su flomasteriais ant servetėlės piešė įvairius piešinius. Pagal logopedo pavyzdį servetėlę užvyniojo ant šiaudelio, sustūmė popierių iš abiejų pusių ir susiraukšlėjusį popierių nuėmė nuo šiaudelio. Ant popierinio vikšrelio nupiešė akytes ir burnytę. Su pipete lašino vandenį ant popierinio vikšrelio, lašindami stebėjo, kaip vikšrelis juda, raitosi, tiesiasi,  ilgėja, keičia spalvą. Visi patyrė daug džiugių emocijų! Bandėme fotografuoti, filmuoti judantį vikšrelį.  Daugelis vaikų norėjo eksperimentą pakartoti, todėl vikšrelių sukaupėme daug. Juos stebėjome, skaičiavome, lyginome, dėliojome didėjimo ir mažėjimo tvarka.  Spėjome, kiek kaštonų reikės vikšrelio ilgiui išmatuoti? Spėjimą patikrinome (šalia vikšrelio dėdami kaštonus) ir nustatėme, kas buvo arčiau tiesos.  Patys vaikai sugalvojo, kad vikšrelio ilgį galima matuoti ir  sprindžiais. Atlikome daug įvairių matavimų, skaičiavimų, spėjimų, kurie suteikė vaikams galimybę plėtoti žodyną, klausyti, kalbėti.

     III etape vaikai savarankiškai, pasirinkę pasakai (jų nuožiūra) reikalingą atributiką, sekė pasaką draugams, tėveliams.  

     Pasaka nuo senų senovės yra svarbi vaiko kalbai ugdyti, o jos galią šiandien puikiausiai galima „sustiprinti“ taikant STEAM metodiką, kuri leidžia kurti įdomų ir įtraukiantį kalbos ugdymo(si) procesą vaikams!

Žodinė paieška

Teisinė forma-biudžetinė įstaiga;
Duomenys apie juridinį asmenį saugomi ir kaupiami Juridinių asmenų registre.

K. Korsako g. 6A, LT-78359 Šiauliai
Tel. (841) 55 22 27
El.p. eglute@splius.lt

Įstaigos tipas – lopšelis-darželis
Mokomoji kalba – lietuvių
Įm. k. 190529919
Direktorė – Roberta Jankūnienė

Steigėjas

Steigėjas


© 2022 Šiaulių lopšelis-darželis „Eglutė“
NEĮGALIESIEMS