FIZIŠKAI AKTYVŪS VAIKAI AUGA SVEIKESNI IR LINKSMESNI

Vienas svarbiausių sveikatos raidos laikotarpių yra vaikystė ir paauglystė. Ypač svarbus yra ikimokyklinio amžiaus vaiko brandos tarpsnis, kai formuojasi vaiko elgsenos ir gyvensenos pagrindai, kurie vėliau nulems asmens sveikatą ir gyvenimo kokybę. Vaikų ir paauglių sveikatai ypač svarbus sveikos gyvensenos elementas yra fizinis aktyvumas. Vaikų fizinis aktyvumas turi teigiamą trumpalaikį ir ilgalaikį poveikį jų fizinei ir psichikos sveikatai, jis taip pat gali padėti pagerinti mokslo pasiekimus, moksleivių elgesį pamokų metu, sukoncentruoti dėmesį, susikaupti. Fiziškai aktyvūs žmonės yra laimingesni nei fiziškai neaktyvūs.

Labai svarbu formuoti ir ugdyti sveikos gyvensenos įpročius nuo ankstyvos vaikystės. Vaiko fizinis lavinimas, sportavimas padeda vėliau plėtoti jo nuostatas į fizinį aktyvumą, ir jis augdamas, bręsdamas toliau tęsia sportinę, aktyvią fizinę veiklą. Gaudamas optimalų fizinį krūvį, gyvendamas pagal sveikos gyvensenos principus, vaikas tinkamai vystosi fizinės ir psichinės sveikatos prasme. Nepakankamas vaiko fizinis aktyvumas ir netinkama mityba gali būti antsvorio ar nutukimo priežastimis, kurios savo ruožtu turi įtakos įvairių socialinių, psichologinių bei sveikatos problemų atsiradimui.

Džiugu, kad vasaros laikotarpiu daug daugiau nei įprastai vaikų ir paauglių galime pamatyti vaikštančių, važinėjančių dviračiais, žaidžiančių, sportuojančių ar kitaip aktyviai leidžiančių laiką lauke. Deja, artėja ruduo ir vis daugiau vaikų vėl praleis laiką namuose sėdėdami prie televizorių, kompiuterių ar mobiliųjų telefonų. Įvairūs fizinio aktyvumo tyrimai rodo vis prastėjančią fizinio aktyvumo situaciją pasaulyje: remiantis Pasaulio Sveikatos Organizacijos (PSO) duomenimis, pasaulyje apie 80 proc. vaikų ir paauglių nepasiekia rekomenduojamo fizinio aktyvumo kiekio.

Fizinio aktyvumo rekomendacijos

Fizinį aktyvumą PSO apibrėžia kaip bet kokius kūno judesius, kuriuos sukelia griaučių raumenų susitraukimai. Fizinis aktyvumas – bet koks judėjimas, įskaitant laisvalaikį, keliavimą iš vienos vietos į kitą, judėjimą darbe, mokykloje, darželyje. Vaikų ir paauglių populiacijoje populiarūs aktyvumo būdai yra vaikščiojimas, mankšta, ėjimas, važiavimas dviračiu, aktyvus poilsis, įvairūs žaidimai, fizinis darbas namuose. Tiek vidutinio, tiek didelio intensyvumo fizinė veikla gerina asmens sveikatą. PSO gairėse ir rekomendacijose įvairioms amžiaus grupėms pateikiama informacija apie tai, kiek fizinio aktyvumo reikia gerai sveikatai.

1-2 metų vaikai per parą turėtų:

  • praleisti bent 180 minučių užsiimant įvairia bet kokio intensyvumo fizine veikla, įskaitant vidutinio ir didelio intensyvumo fizinę veiklą, paskirstytą per dieną – daugiau yra geriau;
  • negali būti suvaržyti ilgiau nei 1 valandą vienu metu (vežimėliuose, kėdutėse) arba sėdėti ilgą laiką. 1 metų vaikams nerekomenduojama sėdėti prie ekrano (žiūrėti televizorių, žaisti kompiuterinius žaidimus);
  • 2 metų amžiaus vaikams sėdimas laikas prie ekrano neturėtų būti ilgesnis nei 1 valanda – mažiau yra geriau.

3-4 metų vaikai per parą turėtų:

  • ne mažiau kaip 180 minučių praleisti užsiimant įvairia bet kokio intensyvumo fizine veikla, iš kurių ne mažiau kaip 60 minučių yra vidutinio ir didelio intensyvumo fizinė veikla, paskirstyta per dieną – daugiau yra geriau;
  • tokio amžiaus vaikai negali būti suvaržyti ilgiau nei 1 valandą (vežimėliuose) arba sėdėti ilgą laiką;
  • sėdėjimas prie ekrano turi būti ne ilgesnis kaip 1 valanda – mažiau yra geriau.

5-17 metų vaikai ir paaugliai:

  • kasdien turėtų atlikti bent 60 minučių vidutinio ir didelio intensyvumo fizinio aktyvumo veiklos;
  • bent 3 dienas per savaitę turėtų būti įtraukta energinga veikla, taip pat tokia, kuri stiprina raumenis ir kaulus;
  • turėtų riboti laiką, praleistą sėdint prie ekranų.

Šeima vaidina patį svarbiausią vaidmenį vaikų gyvenime. Tėvai gali ir turi imtis iniciatyvos skatindami savo vaikų fizinį aktyvumą. Pirmiausia labai svarbu rodyti pavyzdį. Taip pat labai svarbu rasti galimybių sportuoti kartu su savo vaikais, leisti vaikui išbandyti įvairias fizinio aktyvumo veiklos rūšis ir pasirinkti patraukliausią, apriboti prie televizoriaus ar kompiuterio praleidžiamą laiką, suprantamai informuoti vaikus apie fizinio aktyvumo svarbą bei galimybes, remti vaikų norą dalyvauti veiklose juos nuvežant į užsiėmimus, sumokant už juos, nuperkant reikalingą įrangą. Vaikai – tai mūsų ateitis, todėl jų sveiko augimo ir vystymosi užtikrinimas turėtų būti vienas svarbiausių tėvų uždavinių.

 

Medžiagą parengė visuomenės sveikatos specialistė,

vykdanti sveikatos priežiūrą mokykloje

Dainora Petkutė-Damašauskienė

Parengta pagal:

https://sam.lrv.lt

https://www.hi.lt

https://www.who.int

Žodinė paieška

Teisinė forma-biudžetinė įstaiga;
Duomenys apie juridinį asmenį saugomi ir kaupiami Juridinių asmenų registre.

K. Korsako g. 6A, LT-78359 Šiauliai
Tel. (841) 55 22 27
El.p. eglute@splius.lt

Įstaigos tipas – lopšelis-darželis
Mokomoji kalba – lietuvių
Įm. k. 190529919
Direktorė – Roberta Jankūnienė

Steigėjas

Steigėjas


© 2022 Šiaulių lopšelis-darželis „Eglutė“
NEĮGALIESIEMS